Powiatowe Centrum Edukacji i Kompetencji Zawodowych
w Szczucinie

Lekcja z edukacji medialnej

 ,,Jak umiejętnie korzystać z internetu”

Przed komputerem zwykle siedzimy sami, a jednak dzięki niemu spotykamy wiele osób o podobnych zainteresowaniach lub problemach. W internecie tworzą się i żyją różne społeczności. Wraz z rozwojem sieci, pojawiają się także coraz to nowe narzędzia ułatwiające członkom społeczności przekazywanie informacji oraz wspólne działania. Narzędzia te nazywamy mediami społecznościowymi. Opierają,się one na aktywności użytkowników. W obrębie tych mediów zarówno publikacja, jak i odbiór treści są swobodne, zawsze dostępne dla każdego oraz nieograniczone w czasie.

Istnieje wiele rodzajów mediów społecznościowych — każdy dostosowany do określonych zadań. Obok serwisów nastawionych na umożliwienie dyskusji (np. czatów), są te służące współdzieleniu danych (np. YouTube, bazy obrazów) czy te pozwalające budować i podtrzymywać więzi (np. Facebook).

Narzędzia dostępne sieciowym społecznościom umożliwiają obecnie przeprowadzanie różnych wspólnych działań. Dzięki internetowi organizowanie wydarzeń, akcji czy nawet zwykłych spotkań stało się prostsze i szybsze. Wiele z tych działań ma swoją kontynuację poza ekranami komputerów. Inne — nie, lecz są nie mniej ważne dla członków wspólnoty. Przepływ informacji w mediach społecznościowych służy nie tylko współpracy. Dzięki nim najnowsze wiadomości mogą szybko dotrzeć do wielkiej liczby odbiorców (np. za pośrednictwem Twittera). Strony wiki i internetowe bazy danych to skarbnice wiedzy, materiałów do wykorzystania czy sposobów na rozerwanie się.

Społeczny wymiar internetu wciąż przybiera na sile. Z pewnością przyszłość przyniesie społecznościom on-line jeszcze inne możliwości współdziałania. Osoba poszukująca informacji musi wybierać spośród wielu źródeł te, które są wiarygodne i użyteczne. Wyszukiwanie informacji należy rozpocząć od określenia potrzeby informacyjnej, tj. zastanowienia się, jakich informacji potrzeba, by zrealizować jakieś zadanie (np. przygotować referat lub dowiedzieć się, jak gdzieś dojechać).

Gdy uświadomimy sobie, czego chcemy się dowiedzieć, możemy rozpocząć poszukiwania informacji w różnych źródłach. Ze względu na stopień utrwalenia, źródła informacji możemy podzielić na dokumentalne (np. książki, prasa, filmy) i niedokumentalne (np. wypowiedzi, lekcje) Wyróżnić można również pośrednie źródła informacji — a więc takie, które kierują użytkownika do źródeł na określony temat. Zaliczamy do nich m.in. katalogi i bibliografie.

Wyszukiwanie informacji różni się w zależności od tego, do jakiego źródła sięgasz. Np. jeśli korzystasz z encyklopedii, musisz zastanowić się, pod jakim hasłem można znaleźć daną wiadomość. Gdy korzystasz z wyszukiwarki internetowej, mechanizm jej działania: wyszukiwarka nie udziela odpowiedzi na pytania, a jedynie kieruje internautę ku stronom, na których występują wpisane w okno słowa kluczowe. Dlatego ich trafne dobranie ma zasadnicze znaczenie.Dół formularza

Po dotarciu do źródła, należy ocenić jego wiarygodność. W tym celu warto poddać refleksji:

  • kim jest autor materiału oraz kto wziął odpowiedzialność za jego publikację;
  • w jaki sposób autor pozyskał podawane przez siebie informacje;
  • czy autor starał się rzetelnie przedstawić temat (zaprezentował różne punkty widzenia, powołał się na wiele źródeł, chciał bezstronnie przedstawić ich zawartość);
  • czy zadbano o językową i graficzną formę tekstu;
  • czy materiał jest aktualny.

Odnalezione w wielu źródłach informacje należy wreszcie uporządkować, aby na ich podstawie można było stworzyć udaną pracę. W tym celu dobrze jest:

  • już podczas lektury źródeł wyróżniać najważniejsze informacje;
  • odrzucić materiały niezwiązane z głównym tematem;
  • podzielić informacje ze względu na kilka naczelnych zagadnień;
  • ocenić, które informacje są kluczowe dla tematu, które go rozwijają
  • Jeśli masz do czynienia z wiarygodną informacją, to znaczy, że możesz jej zaufać i uznać, że jest prawdziwa. Zawsze opieraj się na takich informacjach.

Aby móc uznać przekaz za wiarygodny, zbadaj czy autor:

  1. Powołuje się na słowa godnych zaufania świadków?
  2. Czy sprawdził źródła informacji, z których korzysta?

Źródło informacji to miejsce, z którego czerpiemy wiadomości — np. określona książka, artykuł w gazecie, strona internetowa.

  1. Przedstawia wiele punktów widzenia i różne źródła? Stara się obiektywnie opowiedzieć o temacie?
  2. Nie ma żadnego interesu w tym, aby ukazywać fakty w określonym świetle? Jest staranny — np. dba o poprawność językową?

Gdy sprawdzasz wiarygodność informacji, staraj się dotrzeć do kilku różnych źródeł. Staraj się, żeby były aktualne, czyli „na bieżąco” z tematem. Później porównaj, czy źródła zgadzają się.

Mam nadzieje, że ten informacje będą przydatne w korzystaniu z internetu.

Proszę odpowiedzieć sobie na poniższe pytania.

 

Zadanie sprawdzające.

Oznacz poniższe zdania jako prawdziwe lub fałszywe.

  1. PRAWDA FAŁSZ Internet może być rozrywką w wolnym czasie.
  2. PRAWDA FAŁSZ Spędzam dużo czasu, grając w gry komputerowe, ale to nie szkodzi, bo robię to kosztem snu.
  3. PRAWDA FAŁSZ Program TV pomaga wybrać i zaplanować oglądanie na cały tydzień.
  4. PRAWDA FAŁSZ Kiedy ktoś realizuje swoje hobby w Internecie, nie musi kontrolować czasu, jaki tam spędza.
  5. PRAWDA FAŁSZ Internet, TV i gry komputerowe to rzeczy, nad którymi trzeba panować, żeby one nie zapanowały nad nami.

S.Dąbroś

  

  w Szczucinie