Dzień dobry, na początku lekcji, mam prośbę aby pracę wysłać ponownie lub napisać adres mailowy( bez adresu nie mogę znaleźć korespondencji) jeśli jest jakiś problem z pracami. Nie wszystkie wiadomości dochodzą. Staram się wyjaśniać sytuację i jeśli jest jakaś pomyłka lub praca do mnie w jakiś sposób nie dotarła nie robię problemu, jeśli ktoś wyśle jeszcze raz poprawiam ocenę.  Przypominam, prace wysyłacie na adres: iwona.bielaszka.podsada@onet.pl koniecznie proszę podać imię, nazwisko i klasę

Lekcja- Konteksty sztuki nowoczesnej.

Podręcznik strona 67-69 proszę przeczytać oraz wykonać notatkę do zeszytu.

Zadanie na końcu lekcji.

1.       Impresjonizm i  postimpresjonizm

Informacje o kierunku i przedstawicielach

Ciekawostka:

Zaistnienie impresjonizmu było związane z osiągnięciami naukowymi w dziedzinie optyki. W połowie XIX wieku stwierdzono, że światło białe rozczepia się w pryzmacie na siedem barw, zwanych tęczowymi: czerwoną pomarańczową, żółtą, zieloną, niebieską, granatową i fioletową. Zwrócono także uwagę na zjawisko zwane kontrastem równoczesnym. Malarze impresjoniści postanowili wykorzystać ten sposób postrzegania. Kładli na płótnie obok siebie plamy barw czystych, wierząc, że ludzkie oko z pewnej odległości „odczyta” je jako barwę wynikającą z ich zmieszania. Uważali, że tak uzyskany kolor jest szlachetniejszy niż taki, który można otrzymać z farb zmieszanych ze sobą na palecie malarskiej. Z obrazów zniknęły czernie oraz brudne brązowe i szare „sosy” w których do tej pory „pływały” obrazy. Miejsca zacienione zaznaczano jasnymi i ciemnymi błękitami.

Doświadczenia wizualne:

·       Jeśli przez dłuższy czas popatrzycie na plamę barwy podstawowej lub pochodnej, to po przeniesieniu wzroku na neutralne tło będziecie mieli wrażenie, że widzicie plamę barwy dopełniającej. N przykład: jeśli po intensywnym patrzeniu na kolor zielony spojrzycie na białą kartkę, zobaczycie czerwoną plamę. Jest to tak zwany kontrast następczy

·       Patrząc na plamę barw głównych, odnosimy wrażenie, że jej otoczka nabiera lekkiego zabarwienia barwy dopełniającej. Na przykład: wokół plamy pomarańczowej dostrzegamy lekką niebieską „aureolę” . Jest to tak zwany Kontrast równoczesny.

Technika malowania :

Dywizjonizm to technika opierająca się na kontraście równoczesnym. Polega ona na umieszczaniu drobnych plam złożonych z punktów nakładanych gęsto obok siebie. Dzięki temu przy oglądaniu z pewnej odległości zlewają się one ze sobą, tworząc barwę, którą zamierzał osiągnąć artysta.

Puentylizm lub pointylizm (z fr. pointiller – kropkować, punktować) – neoimpresjonistyczna technika kształtowania formy obrazu, polegająca na budowaniu kompozycji obrazu poprzez zapełnianie gęsto rozmieszczonymi, różnobarwnymi punktami i kreskami kładzionymi na płótno czubkiem pędzla. Te punkty i kreski, oglądane z odpowiedniego, uzależnionego od ich wielkości oddalenia, zlewają się w jedno, tworząc obraz. Technika stanowiła rozwinięcie dywizjonizmu.

Przybliżona technika malowania (filmik instruktarzowy dla chętnych)

https://www.facebook.com/pracowniaoko.krakow/videos/933986427018377/

2.       Secesja.

Secesja w języku łacińskim znaczy „odłączenie się”. W sztuce secesja to kierunek, który objął wiele różnych dziedzin plastycznych na terenie Europy w latach 1890-1910. Przeciwstawiał się założeniom akademizmu, impresjonizmu, historyzmu i  eklektyzmu. Najsilniej zaznaczył się w architekturze, wystroju wnętrz, malarstwie dekoracyjnym, metaloplastyce, grafice użytkowej, złotnictwie, ceramice, szkle artystycznym, tkactwie i meblarstwie. Dzieła sztuki secesyjnej charakteryzują się dekoracyjnością, asymetrią, eleganckimi falującymi liniami oraz wyszukanym zestawieniem barw.

Przykłady i przedstawiciele:

Zadanie - temat do wyboru

1.Proszę wykonać pejzaż wiosenny inspirowany malarstwem impresjonistycznym lub postimpresjonistycznym ( malowanie za pomocą plamek, pociągnięć pędzla, czystych kolorów podstawowych i pochodnych technika opisana powyżej)

2.Uosobienie Wiosny w stylu secesyjnym ( Wiosna jako kobieta z motywami secesyjnymi, wzorując się na obrazach Alfonsa Muchy lub Gustawa Klimta )

Termin nadsyłania prac 13.05.2020r.